Ny fastlegeforskrift

Det nye forslaget til forskrift bekrefter dessverre mine bekymringer for fastlegeordningens fremtid. Forslaget innebærer ingen skikkelig prioritering og er svært selvmotsigende. Fastlegene forpliktes til en rekke nye oppgaver, men skal fortsatt kunne tilpliktes like lang pasientliste som tidligere. Mange av de nye oppgavene vil føre til at fastlegen er mer borte fra kontoret sitt og dermed utilgjengelig for pasientene. Samtidig skal vi tilpliktes å være med tilgjengelig for pasientene. Byråkratene i Oslo har glemt  at fastlegen er en person, ikke en organisasjon med stor stab.  Kanskje burde noen av de ansatte i det sentrale helsebyråkratiet heller komme og gjøre en jobb ute hos oss i den virkelige verden? Som fastlege er jeg vant til å være fleksibel, men jeg kan ikke være mer enn ett sted samtidig. Det stedet jeg som fastlege først og fremst ønsker å være, er sammen med pasientene mine.

Jeg har foreløpig ikke hørt et eneste pip om hvordan politikerne har tenkt å sette oss i stand til å følge den nye forskriften. Det synes i hvertfall ikke noen vilje til nødvendig satsing i statsbudsjettet for 2012. Om den nye forskriften vedtas slik forslaget er utformet vil de fleste av oss som er fastleger bli lovbrytere fordi dette er helt urealistiske mål innenfor dagens rammer for fastlegeordningen. Det kan vi ikke leve med.

Jeg er svært bekymret for rekrutteringen til fastlegeordningen i fremtiden. Dette er ikke arbeidsvilkår unge leger ønsker. Jeg er svært bekymret for stabiliteten i fastlegeordningen. Dette er ikke arbeidsvilkår dagens fastleger kan leve med.

Politikerne må øyeblikkelig vise en vilje til nødvendig satsing og optrapping av fastlegeordningen hvis ordningen skal overleve.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

